Pranayama II

THE FIRST STEP – JUST WATCH

To enter the layer of prana in you, you first connect with your natural breath. To create this contact you need to give yourself time. Time to watch what’s going on in you and how you feel about that. You can just sit down or lay down on your back. Then wait the breathing to settle into a state where you can feel you’re not controiling it anymore.

When you’re not doing anything else but watching, you give your prana more free space to move, to express itself. It will express itself. Sometimes if you have been far too long disconnected from this inner reality, you are scared of yourself. You don’t know your own depth and that’s why you don’t  feel safe. You need some courage to go there were the energy is moving, but as you get used to this daily adventure, you will also gain strength and understanding that will make you more trustful – even of life in general.

Try to do this every day. The pranic movement is not easy to perceive when your mind is active. Take 15 minutes for yourself to just be. Many things start to move: your thoughts, your emotions. You just watch. You become familiar with these pranic movements inside without stopping them. That’s crucial. We often try to stop our negative feelings (movements of energy that feel bad). This is a way to start to live them through. Sometimes it’s pressure, sometimes it’s restlessness, sometimes emptiness. And you keep watching. Over time, you will understand the deep life layer in you, your prana! When you’re connected to the pranic level in you, you’re connected with life itself and you become fearless, more intuitive and more inspired.

PREMIER PAS – CONTEMPLATION

C’est la respiration qui nous permettera d’entrer en contact avec le prâna en nous. Pour prendre conscience de cette couche en nous, il faut que nous nous donnions assez de temps pour juste être là, pour nous détacher de nos pensées pour mieux sentir ce qui se passe en nous. Cette observation peut se faire dans la position assise ou bien dans la position allongée sur le dos.

Lorsque nous ne faisons rien d’autre que d’observer ce qui se passe à l’intérieur,  nous permettons à notre prâna de mouvoir et de s’exprimer plus librement. Il va le faire, sans aucun doute. Parfois, si nous sommes restés longtemps sans être connectés à cette réalité intérieure, nous commençons à avoir peur de nous-mêmes et cela nous angoisse bien entendu encore davantage. C’est que nous ne nous connaissons pas jusqu’au fond, ce qui contribuerait à un sentiment de sécurité. Car la connection avec ces couches profondes nous rassure, nous donne une force bien particulière. Il est vrai que de se rencontrer, pénétrer les couches inconnues où l’énergie est en mouvement, demande du courage. Personne ne pourra nous accompagner vraiment sur ce chemin.

Une parfaite pratique quotidienne est de prendre juste un quart d’heure à être présent pour soi-mème. Rien d’autre. Les choses commenceront à bouger, la réalité fera surface. Le mental se mettra certainement à créer des excuses pour arrêter ces séances. Ensuite, il y aura des émotions qui prendront de nouvelles formes en nous. L’important, c’est de devenir familier avec ces mouvements prâniques sans les arrêter. Nous allons les vivre. Ça peut être des pressions, perturbations, sentiments de vide et nous ne faisons que persévérer à observer ces mouvements et ce qu’ils suscitent à l’intérieur de nous. Une fois bien connecté avec notre prâna, nous sommes connectés avec la vie elle-même et nous serons plus intuitifs et naturellement courageux et inspirés par la vie.

PRANAYHTEYDEN LÖYTÄMINEN

Yhteys pranaan löytyy luontevasti hengityksen avulla. Hengitystapahtuma on kiinteässä yhteydessä ja vuorovaikutussuhteessa pranamme eli elinvoimamme kanssa. Ensimmäinen askel tämän yhteyden selkeämmäksi kokemiseksi voi olla ajan ottaminen itselleen. Et siis tarvitse mitään muuta harjoitusta, jotta voit nähdä mitä kaikkea on käynnissä sisälläsi. Voit totuttaa itsesi ensin päivittäiseen hetkeen, joka on pyhitetty vain itsesi kuuntelulle. Voit toteuttaa tämän istuallasi tai selinmakuulla.

Kun et ota mitään tavoitetta tälle hiljaiselle hetkelle, saat huomata, että pranasi alkaa liikkua uudella tavalla. Jos se on ollut tukahdutettuna, se voi yllättää liikkeillään. Luonnollisesti tällaiset voimakkaat sisäiset purkaukset voivat aiheuttaa pelkoa, koska emme välttämättä ole olleet yhteydessä todellisten tunteittemme kanssa pitkään aikaan. Tavallaan pelkäämme itseämme. Kuitenkin jos jatkat tätä harjoittelua keskeytyksettä, saat huomata, että nämä liikkeet muuttuvat sisälläsi kaiken aikaa. Totut siihen ja huomaat, että mitään pelättävää ei ole. Mukaan tulee tietenkin myös voimakkaita ilon ja elämänhurman hetkiä.

Voit siis hyvin harjoitella ottamalla itsellesi päivittäin vartin verran aikaa. Huomaat, että mieli alkaa keksiä verukkeita, jotta pääsisi paikallaanolon piinasta. Tunteet ja kehon vaivat voivat myös jarrutella istumisen aloittamista. Yritä olla tässä periksiantamaton, niin huomaat, että kestät hyvin myös näitä sisäisiä vastustuksen ääniä ja myös muita negatiivisia tunteita. Kun elät niitä päivittäin antamatta niille valtaa, saat enemmän varmuutta tunne-elämääsi etkä enää kaihda tilanteita, joissa voisit joutua kokemaan jotain epämiellyttävää. Elämäsi muuttuu sisäisesti rauhallisemmaksi ja avarammaksi ja voit alkaa luottamaan enemmän intuitioosi.Image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s