Pranayama X

Image

You Live,  You Tube?

Sometimes people adopt perfectly the technique part of  the Ashtanga Yoga practice. The technique should lead us somewhere, but it can happen also that people just repeat the practice technically. One day this will  lead either to frustration or to a change within the practice.

The technical repetition means lack of connection, lack of sensations, when the breathing is concerned. Some people actually use their technique skills to avoid feeling their core,  themselves. They breath in a tube and emotionally keep themselves at a distance.

If we want to get into a deeper understanding and deeper feeling of life in us, it’s exactly here.  This is the meeting point with life – the breath. How you connect with your breath? Are you able to surrender to it or are you staying out of it? Can you find the way to let the breath take you somewhere just with a little bit of control instead of controlling and allowing just of little bit of life to manifest?

If you wanna test your ability to surrender to your breath, you can do it anywhere. Feel your inhalation, let it give you what it has to give you: the moment of pleasure and happiness. When you can just go with it, you are filled with strong feeling of life and vitality. This happiness and strength doesn’t depend on anything outside of you. Whatever the circumstances, you can be happy!

When you find the flow, you can’t be afraid. It’s simply impossible. You are connected with life and that’s all. You can’t hate, you can’t worry. Choose life. Choose breath. This is how no negativity can control you.

Vivre dans un tuyau

L’enseignement de l*Ashtanga Yoga est souvent très technique. Ce qui est tout à fait compréhensible, car nous avons besoin des techniques pour contrôler le comportement de notre propre énergie – parfois nuisible à nous-mêmes. Très souvent pourtant, la pratique en reste là sans trouver d’applications plus profondes qui aient plus de significations. La technique devient facilement le coeur de la pratique et nous empêche de jouir de la plénitude que la pratique pourrait nous offrir.

En ce qui concerne la respiration, si nous ne faisons que la répèter avec une technique, il se peut que nous restons loin de nous-mêmes: sans une vraie connection, sans de vraies sensations. Il y a des gens qui respirent comme dans un tuyau tout en étant eux-mêmes à l’extérieur de ce tuyau.

La pratique des asanas peut nous permettre d’abord une approche et ensuite une rencontre profonde avec notre âme et c’est exactement ici que tout l’essentiel se passe. Comment vraiment s’installer dans sa propre respiration? Est-ce qu’on pourrait s’abandonner ou est-ce qu’on doit garder la distance? Est-il possible de laisser la respiration nous guider en y donnant un tout petit peu de contrôle au lieu de la contrôler et  de ne pas permettre à la vie  de se manifester que peu?

Vous pouvez tester ça où que vous soyez! Juste sentez comment l’inspiration va vous remplir d’énergie et laissez-vous aller! Lorsque l’inspiration est libre, la respiration nous donne une forte sensation de vitalité et de bonheur. La qualité de ce bonheur est différente, car ce bonheur ne dépend de rien à l’extérieur de nous. Peu importe les circonstances, nous pouvons être épanouis.

Quand nous sommes entièrement dans ce flow, nous ne pouvons pas avoir de crainte, de soucis, de haine. Si jamais vous avez des pensées ou des émotions négatives, respirez en vous abandonnant! Vous pouvez toujours choisir d’être moins malheureux!

Elämää putkessa

Ashtangajoogan tekniikkaopetuksesta seuraa joskus se, että ihmiset omaksuvat tekniikan loistavasti, mutta se ei  alakaan palvella kokonaisuutta. Sitä toteutetaan itsetarkoituksellisesti ja näin se jää  irralliseksi ja joskus se muuttuu jopa keskeisimmäksi osaksi harjoittelua.

Hengityksen kannalta yksi esimerkki tästä  on yhteyden puuttuminen tunnetasolla ja tuntemuksen tasolla. Jotkut ihmiset hengittävät kuin putkessa ja tavallaan pitävät huolen siitä, että hengitys pysyykin jossain vähän etäämpänä. He itse ovat putken ulkopuolella.

Kuitenkin kun asanaharjoituksen tarkoitus on juuri hengityksen kautta päästä syvemmälle olemukseemme, tämä on se ratkaiseva kohta: Miten olla henkisesti omassa hengityksessä? Pitääkö sitä vähän niin kuin kädenmitan päässä vai voiko sille antautua?  Voisiko löytää tien siihen, että hengitys oikeasti vie ja kontrolli tulee perässä eikä toisinpäin?

Tätä voi testata hengittämällä missä tahansa harjoituksen ulkopuolellakin, niin että antaa hengityksen tuoda suuren nautinnon ja antautumisen tunteen mukanaan. Ollessaan vapaata, hengitys on nimenomaan voimakasta elämäntunnetta ja onnea. Tämä onni on olosuhteista riippumatonta.

Kun olemme täysin tässä virtauksessa, emme voi pelätä, emme voi vihata, emme olla huolissamme. Jos kärsit negatiivisista tunteista tai ajatuksista, ota käyttöön antautunut hengitys! Sen voit aina valita.

Advertisements

One thought on “Pranayama X

  1. Maalata maisemaa
    hengityksen siveltimellä
    kehonsa sisälle
    eikä kehysten ulkopuolelle,
    olla samaan aikaan sivellin
    ja kuva, antaa liikkeen viedä,
    nauttia vapaudesta ja onnesta,
    virrata sielunsa kankaalla
    katsojaa kohti, tekijää.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s