Spinal emotions

Tens of millions of people all around the world suffer from back pain. Back pain is the name for several different types of pain and it develops because of various reasons. Muscular stiffness is often due to a habit of sitting too much, not moving the body enough or moving the body with a lot of tension.  Nerve problems can be caused by using the muscular power in a destructive way while moving the spine – whether there’s too little awareness and support during the movement or there’s too much straining of the muscles and ligaments surrounding the spine. Sometimes the ailment is caused by the misalignment of the spine and then there are also degenerative disc diseases or arthritis causing pain. All these cases are reflections of an energetical disharmony which can have their origin even in previous generations in the family. We carry a negative emotion and it gets a physical location in our body. The depression is translated in physical dullness, the stress becomes tension. Yoga is always a solution. If you can stand or walk, you can practice yoga and diminish the cause of your back pain.

Stiff people easily keep on tensing the very area that aches and everything around it. Instead of trying to bend so much, they should focus on breathing, relaxing and feeling their body more. Once they are more connected to their body and once they accept it without any emotional judgement, the energy changes and the body starts to melt. The abrupt movements and the strong adjustments from a teacher even in the easy asanas can be harmful and damaging for them. Flexible people have different problems. Usually they can do the asanas without any problem in the beginning and that might make them think this is all there is to it. They allow easily all the vertebrae move without the guidance and the control of the Mula Bandha. The movements at the lower back should not go sideways or transversally because this movement provoke the disc prolapse. In the movements and in asanas in yoga, there should be simultaneously the action of stretching and holding also in the pranic level. The balance is the harmony between these two forces. The unawareness or the uncontrolled practice is unsafe especially for the area around the sacrum bone and the lower back. The flexibility should always be controlled. The adequate control takes years of practice to learn.

Some people’s backs are in a good condition when they start to practice yoga and then after some years of practice serious problems emerge. Usually not because of the yoga practice itself, but because of too little awareness, the wrong alignments of the spine or holding the breath when moving.  If you work outside of your body, let’s say trying to imitate an image in your mind, you can’t feel how the body would naturally align during an inhalation. Some people aggravate the existing minor injuries through a careless way of practicing. The old injuries increase the fear to move some parts of the body more than necessary and this creates discordance as well in the pranic body as in the physical body.  Usually we get emotional with the pain and that’s why the problems get more space in our bodies. The healing becomes almost impossible when we are afraid, because we are not aware then. Go to the problem, not with your thoughts, but with your awareness and a soft movement or just the breath. You will remain unscathed. You will face the real pain which is not physical. This starts the healing process in the body.

I’ve met hundreds of people with back pain. None of them have been able to breath well. Once they rediscovered the power of breathing, the back pain disappeared. Too much flexibility means you go beyond your limits, because you don’t have enough tonus in your muscles. Too little flexibility means you don’t really respect your body’s limits and you would like to push it to make it obey your will. The parts in the body that are not touched by the energy generated by our breath are the unconscious parts of our emotional life. When the energy is stuck, we carry something in our body from our past.

When you have pain, the first thing is to find out is what the pain is. For that you have to get connected to your your spine, the sacrum area and your vital energy through your breath. You need to feel the energy in every part of your body. If you use your body like a machine, you can’t understand what’s wrong and how you should take care of the problem. A superficial or hasty practice doesn’t give you deep understanding of all the layers of your being. In the practice first of all connect with the prana level. Feel the breath. The inhalation energy should be lengthened effortlessly and the energy should be condensed in exhalation. The lightness of the movement comes from a souple and steady spine.

ÉMOTIONS VERTÉBRALISÉES

Il y a des dizaines de millions de gens dans le monde entier qui souffrent des maux de dos. Le mal au dos a de différentes variantes ainsi que de différentes raisons pour exister. La raideur musculaire est souvent due aux mauvaises habitudes corporelles: de l’immobilité de la colonne vertébrale ou la mobilisation du corps avec beaucoup de tension. Les problèmes nerveux sont dus à l’abus de la force musculaire dans le mouvement – soit parce qu’il n’y a pas assez de conscience et de support pendant le mouvement, soit parce qu’il y a trop de tension dans les muscles et les ligaments autour de la colonne vertébrale. Les difformités ou le mauvais alignement de la colonne vertébrale peuvent causer de la peine et bien entendu, il y a aussi toutes les maladies dégénératives de la colonne vertébrale et l’arthritis qui augmentent la peine. Toutes ces causes divergeantes reflètent une disharmonie énergétique qui peut avoir ses racines dans les générations précédantes dans la famille. Nous portons inconsciemment un état émotionnel négatif en nous et avec le temps, il s’installe dans notre corps.  La dépression se traduit en dépression physique et le stress en tension. Le yoga est toujours une solution. Si vous pouvez marcher, vous pouvez pratiquer le yoga et ainsi travailler intérieurement pour diminuer la cause du mal de dos.

Les personnes qui ont un corps plutôt raide, ont tendance à mettre plus de tension sur un endroit qui fait mal et à tendre tous les autres muscles autour de cet endroit. Dans ce cas, au lieu d’essayer d’étirer les muscles, il serait préférable de se concentrer sur la respiration, la détente et les sensations corporelles. Une fois profondément connectés à leur corps et arrivés à l’état d’acceptation totale, ils constatent comment l’énergie change et le corps commence à s’assouplir. Les mouvements abrupts et les ajustements forts de la part d’un professeur peuvent être néfastes et destructeurs. Les gens ayant un corps flexible ont des problèmes différents. Normalement, ils peuvent faire les asanas facilement et ils pensent peut-être que c’est tout ce qu’il y a. Les gens avec un corps flexible permettent souvent aux vertèbres de bouger sans se soucier de la direction du mouvement et du contrôle du Mula Bandha. Au bas du dos, les mouvements ne devraient pas être transversaux ou latéraux, car cela peut provoquer une hérnie discale. Aussi bien dans les mouvements que dans les postures dans le yoga, il devrait y avoir simultanément l’action d’étirement doux et l’action de contrôle doux, les deux également sur le niveau pranique. L’équilibre se trouve dans l’harmonie de ces deux forces. Lorsque les pratiquants ne sont pas conscients de leur corps ou lorsque la pratique n’est pas intelligemment contrôlée, elle n’est pas faite en toute sécurité surtout en ce qui concerne le sacrum et le bas du dos. La flexibilité devrait toujours être contrôlée. Un contrôle adéquat demande pourtant des années de pratique consciente.

Il y a des gens dont les dos sont en bon état lorsqu’ils se mettent à pratiquer le yoga et après quelques années, ils vont avoir de graves problèmes. Non à cause de la pratique, mais de l’inconscience, des mauvais alignements de la colonne vertébrale ou bien une rétention du souffle pendant les mouvements. Ceux qui travaillent à l’extérieur de leur corps, disons avec une image à imiter dans la tête, ne peuvent pas sentir la façon naturelle du corps de s’aligner lors de l’inspiration et à partir du Mula Bandha. Il y en a qui vont aggraver les problèmes à l’origine insignifiants par leur propre inattention. Après, ça sera les peines anciennes aggravées qui croîtront la peur de bouger d’autres parties du corps et cela créera une discordance dans le corps pranique et physique. Quand nous sentons une douleur, les émotions se réveillent et c’est par les émotions que les problèmes auront plus d’ampleur dans nos corps. La guérison devient presque impossible avec la peur, parce que nous ne sommes pas conscients. Allez dans la racine du problème, pas avec vos pensées et idées, mais avec une conscience, un mouvement délicat ou bien juste la respiration. Rien de mal ne pourra vous arriver. Vous allez faire face à la peine autre que physique. C’est par cette vraie connection que commence la processus de guérison.

J’ai rencontré des centaines d’élèves qui souffraient du mal de dos. Personne d’entre eux n’était capable de respirer avec son corps. Une fois qu’ils découvraient la force de la respiration, la peine disparaissait. Trop flexible, ça veut dire aller au-delà de ses limites parce qu’il n’y a pas assez de tonicité dans les muscles. Trop raide veut souvent dire ne pas respecter les limites du corps, les pousser trop et essayer de le faire obéir à une idée. Le corps se protège par la tension. Les parties du corps qui ne sont pas touchées par l’énergie générée par la respiration, sont les parties qui ont incarné des souvenirs émotionnels. Lorsque l’énergie est bloquée, nous portons quelque choses de notre passé dans le mémoire de notre corps.

Lorsque vous avez une peine, la première chose, c’est de savoir de quelle sorte de peine il s’agit. Pour le savoir, il faut se connecter à sa colonne vertébrale, au sacrum et à son énergie vitale par la respiration. Vous devez sentir l’énergie bouger partout dans le corps. Si vous utiliser votre corps comme une machine, vous ne pouvez pas comprendre ce qui ne va pas et ce qu’il faudrait faire pour l’aider. Une pratique superficielle ou hâtée ne vous fournirait pas d’une compréhension de toutes les couches entrecroisées dans votre être. Dans la pratique, connectez-vous d’abord avec la couche pranique. Sentez la respiration au lieu de la faire. L’énergie de l’inspiration devrait pouvoir s’étendre sans effort et cette énergie devrait être condensée dans le corps à la fin de l’expiration. La légèreté du mouvement est le résultat d’une colonne vertébrale souple et stable.

ELÄMÄNLANKA

Tämän päivän maailmassa kymmenet miljoonat ihmiset kärsivät selkäkivuista. Selkäkipujen taustalla vaikuttavat hyvin erilaiset syyt. Lihaskipu on yleensä jännitystä, joka on seurausta liiallisesta istumisesta, paikallaan olemisesta tai jännittyneestä tavasta liikkua. Hermokipu voi johtua siitä, että lihasvoimaansa käyttää haitallisella tavalla – ehkä ei ole tarpeeksi tietoinen liikkuessaan ja siten keholta puuttuu tarvittava ryhti ja tuki tai sitten selkärankaa ympäröivät lihakset ja sidekudokset ovat alinomaa äärimmäisessä jännitystilassa. Joskus kipu voi johtua selkärangan virheasennosta ja sitten on tietenkin olemassa eri kudosten rappeutumasairaudet, joiden kipu ilmenee särkynä. Kaikki nämä eri variaatiot heijastelevat epätasapainoa joka on alunperin energiatasolla ja sen syy voi olla jopa suvun aiemmissa sukupolvissa. Henkinen masennus muuntuu keholliseksi apatiaksi, stressi muuttuu jännitykseksi. Jooga tarjoaa kaikissa tapauksissa ratkaisun. Jos pystyt seisomaan tai kävelemään, voit harjoittaa joogaa.  Selkäkipua voit vähentää, kun pääset kivun energeettiseen ytimeen.

Jäykkäkehoisilla ihmisillä on taipumusta jännittää kipukohdan lisäksi laajempaakin aluetta. Joogaharjoituksessa heidän olisi parasta keskittyä hengitykseen, rentouteen ja kehonsa tuntemuksiin sen sijaan, että yrittäisivät sitä varsinaisesti taivuttaa tai venyttää. Siinä vaiheessa kun he saavat paremman tunneyhteyden kehoonsa ja ovat yhtä sen kanssa sisäisesti ilman minkäänlaista negatiivisuutta, energia muuttuu ja keho alkaa pehmetä. Kulmikkaat ja äkkinäiset liikkeet tai opettajan voimakkaat avustukset voivat olla haitallisia ja jopa vaurioittaa kehoa. Notkeilla ihmisillä on joustavat kudokset ja heillä on eri ongelmat kuin jäykillä. Alussa voi tuntua siltä, että joogaharjoitus on helppo, kun notkella keholla pystyy tekemään kaikki asennot vaivatta. Kuitenkin notkea keho tarvitsee tukea, jotta selkärangan nikamat eivät pääsee liikkumaan haitallisella tavalla. Selkärangan pitäisi ohjautua Mula Bandhasta lähtien. Ristiselässä selkärangan liikkeet eivät saisi olla sivuttaisia tai poikittaisia, koska ne voivat altistaa välilevyn pullistumille ja nikamasiirtymille. Kaikissa liikkeissä ja asennoissa tulisi olla optimaalinen lihastonus, yhtäaikaisesti lihaskudoksen jonkinasteinen rentoutuminen ja supistus myös energiatasolla. Tasapaino syntyy näiden kahden voiman harmoniasta. Harjoitus, josta tietoisuus puuttuu tai jota ei oikealla tavalla kontrolloida lisää riskejä ristiluun ja ristiselän alueella. Lihasten venyvyyttä tulisi aina kontrolloida. Oikeanlainen kontrolli syntyy kuitenkin vasta vuosien harjoittelun tuloksena.

Joillain ihmisillä selkä on hyvässä kunnossa, kun he aloittavat joogaharjoittelun ja sitten useiden harjoitteluvuosien jälkeen tuleekin vakavia ongelmia. Tämä ei johdu harjoituksesta, vaan riittämättömästä tietoisuuden tasosta, selkärangan vääristä linjauksista tai hengityksen pidättämisestä liikkeiden aikana. Jotkut harjoittelevat huolimattomasti ja siksi heidän alkuaan suhteellisen merkityksettömät vaivansa pahenevat. Vanhat vammat ja kivut lisäävät usein pelkoa siten, ettei ihminen uskalla liikuttaa edes tervettä kohtaa kehossa. Tästä lähtee liikkeelle riitasointu sekä praanisessa että fyysisessä kehossa. Kipu saa tunteet nousemaan pintaan ja siksi se saa enemmän tilaa kehossammekin. Parantuminen on melkein mahdotonta, jos olemme koko ajan pelossa. Silloin emme ole tietoisia todellisuudesta, vaan ohjaudumme pelostamme käsin. Jos sinulla on kipua, yritä päästä ongelman ytimeen ajatustesi sijaan tietoisuudellasi, pehmeällä liikkeellä tai jopa pelkällä hengityksellä. Mitään pahaa ei voi tapahtua. Pääset yhteyteen todellisen kipusi kanssa, joka ei ole fyysistä. Tästä yhteydestä kehon paranemisprosessi lähtee liikkeelle.

Olen tavannut kursseillani satoja selkävaivaisia ihmisiä. Kukaan heistä ei ole osannut hengittää hyvin. Kun he sitten ovat löytäneet yhteyden hengitykseensä, selkäkipu ja pelot ovat hävinneet. Liiallinen notkeus tarkoittaa sitä, että ihminen ylittää omat rajansa, koska kehon lihaksissa ei ole riittävää tonusta. Jäykkyys on usein sitä, että ihminen ei kunnioita kehonsa rajoja ja haluaisi puskea  kehoaan saadakseen sen tottelemaan mieltään. Keho joutuu pistämään rajat mielelle ja jäykistyy entisestään. Ne kohdat kehossa, joita hengityksen tuottama energia ei kosketa, ovat tietoisuudestamme pudonneita kehollistuneita tunnemuistoja. Kun energia on tukossa ja pysähtynyt, meillä on kehossamme jotain menneisyyden selvittämätöntä taakkaa.

Kun tunnet kipua, ensimmäinen asia on selvittää mitä kipu todellisuudessa on. Tarvitaan yhteys selkärankaan, ristiluuhun ja vitaalienergiaan hengityksen kautta. Energia pitäisi voida tuntea kaikkialla kehossa. Jos käytät kehoasi kuin konetta, et voi ymmärtää mikä on pielessä ja miten vaivaa pitäisi hoitaa. Pinnallinen tai kiireinen harjoitus ei tuo syvää ymmärrystä olemuksesi eri kerroksista. Yhdisty asanaharjoituksessakin energiatasoon. Tunne hengitys kehossa. Sisäänhengityksen pitäisi voida pidentyä ilman ponnistelua ja uloshengityksessä energian tulisi tiivistyä takaisin Mula Bandhaan. Liikkeiden keveys syntyy joustavasta ja vakaasta selkärangasta, joka on jatkuvassa yhteydessä Mula Bandhaan.

  1174736_10151839423699061_1965501583_n

Photo by Minna Nuotio

Advertisements

2 thoughts on “Spinal emotions

  1. Rantavedessä kipu
    on menneisyyden kuva.
    Nyt jo tässä hetkessä
    tai siinä välissä. Pohjan
    tuntumassa kiviä: polttavia, kipeitä.
    Ne eivät pysy käsissä. Hiekka
    valuu sormien välistä, vesi sähisee.
    Kivet putoavat: itsetehdyt ja perityt,
    niiden rumuudessa ei ole eroa.
    Ne säilöö pimeimpään loukkoonsa,
    katsoo kuvaa veden pinnalla,
    odottaa sen muuttuvan. Ei se muutu.
    Tunteet ja pelot
    tulevat nauloina läpi. Mitä
    vanhempi pelko, sen pidempi naula. Hengitys
    vetää naulat pois – eikä veden pinta
    enää ole niin jännittynyt, kova.
    Sukeltaessa
    ei saa pidättää hengitystä,
    on mentävä kivun keskeltä, hukuttava siihen.
    Nähtävä syyt ja seuraukset, omat
    kiduksensa.

  2. Selkäkivut – melkein lempiaiheeni. Tai ainakin aihe, joka on ollut useimmin mielessäni viimeisten vuosien ajan.
    Kaikenlaisten kokeilujen jälkeen nyt on taas hyvä olla. Melkein. Aamulla herätessä selkään ei satu. Istuessa ei satu, eikä satu, kun liikun. Mutta siellä se on, selkä.
    Kyynärpäätäni en tunne, enkä varpaitani. En tunne niskaani, enkä tunne päätäni. Tiedän, että siellä ne ovat, vaikka en tunnekaan niiden läsnäoloa. Mutta alaselkäni tunnen. Joka hetki. Siellä se on, kuin odottaen, milloin voisi taas hälyttää kivullaan.
    Sitten kun tiedän tuntematta, että selkäni on siellä, missä sen pitääkin olla, olen kunnossa. Näin uskon. Matka jatkuu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s