Head over heels

My flamenco teacher in Paris, Patricio Martin, has inspired me enormously in his classes, as an instructor of course, but also as an artist who lives his art every waking moment. When he watches us dance, he must sometimes remind us of very simple things. Like “First be conscious, then take action.” 💡 His a great example of presence and a capacity of putting intensity and magic in his gestures. I love to see him make grimaces of suffering when he hears the nonmusicality of our claps and heel sounds executed with inadvertence, haste and even stupidity sometimes. He always tells us to make music with our feet and hands, to give a musical quality, life, beauty to our gestures. I admire his strictness. And I’m so grateful to him.

This kind of experience of love in action made me do an inverse comparison to yoga practice and more specifically to mantras in a group situation. I’ve been astonished for years why people shout the mantras and why the chant is a manifestation of stress and speed. Where is the sacredness? I don’t think we need a specially beautiful voice, but an action that grows from the heart. When the voice vibrates with our heart, it has a completely different quality in it. It becomes a sound of love. Then any voice sounds beautiful, because the softness and the spirit modify its quality tremendeously. If we are not present in our voice, we’re just repeating words and everything becomes banal, boring and cold.

The mantras and the use of my own voice is something really extraordinary for me. I don’t know why I feel so deeply when I chant. It’s a feeling as if I was saying a final farewell to the dearest person. It’s overwhelmingly sad, warm, soft, beautiful and heartbreakingly joyful at the same time. This state is something I also know through dance. I believe that no matter if it’s dance, chanting or something else, to put beauty into it, all we need, is to really be present and to have the intention to give something from ourselves. But it’s not enough to be present every other second, we need to be there every second. This makes the difference. A real artist is present, (s)he fills her/himself completely and then (s)he fills the space with her/his action. A real yogi/yogini does exactly the same.

CƒUR AUX TALONS

Mon professeur de flamenco Ă  Paris, Patricio Martin, m’a Ă©normĂ©ment inspirĂ©e dans ses cours, bien sĂ»r en tant qu’enseignant mais aussi en tant qu’artiste qui vit son art. En nous regardant danser, Patricio est obligĂ© de nous rappeller des choses simples, par exemple: “D’abord la conscience et ensuite l’action”. 💡 Lui-mĂȘme est un parfait exemple d’une prĂ©sence Ă©poustouflante et de la capacitĂ© de mettre de l’intensitĂ© et de la magie dans ses gestes. Qu’est-ce que j’aime voir son visage se crisper sous l’effet de non-musicalitĂ© de nos coups de talons ou de nos “palmas claras” ou “palmas sordas” exĂ©cutĂ©s d’une maniĂšre inattentive, indiffĂ©rente, stupide parfois. Il nous demande toujours de faire de la musique avec nos pieds et nos mains, de donner une qualitĂ© musicale, une vie, une beautĂ© Ă  ce que nous faisons. J’adore son exigence! Et je lui en suis extrĂȘmement reconnaissante.

J’ai fait le rapprochement inverse avec le chanting dans la tradition de yoga. Je vois que dans l’Ashtanga yoga les gens ont tendance Ă  sinon crier au moins Ă  dire les mantras d’une façon qui ne laisse pas trop la place Ă  l’amour ou au sacrĂ©. Les voix insensibles qui s’accĂ©lĂšrent et qui crĂ©ent du stress. Ce n’est pas une question d’avoir une voix pure ou un timbre personnel, mais il s’agit de vouloir donner avec son coeur. Donner de la qualitĂ©. La qualitĂ© du cƓur, c’est l’amour. Chaque voix rĂ©sonne joliment quand il y a le cƓur, la respiration et la prĂ©sence. Quand on n’est vraiment pas Ă  l’intĂ©rieur de soi, quand on s’observe, quand on ne fait que rĂ©pĂ©ter, c’est plat, ennuyeux.

Pour moi, les mantras, l’utilisation de ma propre voix, est quelque chose d’extraordinaire. Ce que je ressens Ă  chaque fois en faisant des mantras, c’est presque l’Ă©quivalent Ă  des adieux pour toujours Ă  un ĂȘtre cher. Ça me remplit Ă  la fois d’une douce tristesse, d’une joie dĂ©chirante, de l’exquisitĂ© de la vie et de la mort. Mais ceci, je connais dĂ©jĂ  par la danse. J’accueille toutes les Ă©motions. Je crois que, que ça soit la danse, le chanting ou autre chose, pour que ça soit beau, il suffit d’ĂȘtre vraiment prĂ©sent et d’avoir cette intention de donner quelque chose de beau de soi-mĂȘme. Mais il faut ĂȘtre prĂ©sent Ă  chaque moment, pas Ă  toutes les deux secondes. C’est lĂ  la diffĂ©rence. Un vrai artiste est prĂ©sent, il remplit d’abord son ĂȘtre et puis l’espace avec ce qu’il fait. Un vrai yogi, une vraie yogini, c’est pareil.

MITÄ KUULUU?

Pariisilainen flamenco-opettajani, Patricio Martin, on tuonut pelkĂ€llĂ€ olemuksellaan elĂ€mÀÀni suunnattomasti inspiraatiota. HĂ€n on loistava opettaja ja sen lisĂ€ksi taitelija, joka tekee taiteensa nĂ€kyvĂ€ksi joka hetki. Minua ovat valtavasti kiehtoneet monet hĂ€nen lausahduksensa. MitĂ€ tanssiaskeliin tulee, yksi tĂ€rkeĂ€ asia on ollut: “Ensin tietoisuus, sitten toiminta.” 💡 HĂ€n on itse oivallinen esimerkki henkeĂ€salpaavasta lĂ€snĂ€olosta ja kyvystĂ€ laittaa tarvittaessa mieletön intensiteetti eleeseen kuin eleeseen. Minut tekee onnelliseksi hĂ€nen tuskasta rypistyvĂ€ otsansa kun hĂ€n kuulee epĂ€musikaalisia kantapÀÀn kopautuksia tai huolimattomia kĂ€sien taputuksia, jotka on lĂ€iskitty tanssin sekaan jotenkin tunteettomasti. HĂ€n kehottaa meitĂ€ aina soittamaan jaloilla ja kĂ€sillĂ€, antamaan kaikelle tekemisellemme musikaalista laatua, elĂ€mÀÀ, kauneutta.

LöydÀn tÀstÀ rakkaudesta ja kokemisen tavasta kÀÀnteisiÀ yhtymÀkohtia joogaharjoitteluun ja varsinkin yhteismantroihin. Ashtangajoogassa olen kautta vuosien ihmetellyt sitÀ miten ja miksi mantrat miltei huudetaan lÀpi. Ihmisten ÀÀnet kaikuvat tunteettomuutta ja vauhtia. Kaikki pyhyys tuntuu olevan kaukana. Kysymys ei ole lainkaan siitÀ, ettÀ ihmisellÀ pitÀisi olla kaunis lauluÀÀni, vaan siitÀ, ettÀ tekeminen lÀhtee sydÀmen lÀsnÀolosta. Kun ÀÀnen vÀreily yhtyy sydÀmen energiaan, siihen tulee aivan erilainen laatu. Rakkauden sointu. Silloin jokainen ÀÀni soi kauniisti, sillÀ hengityksen pehmeys ja hengen lÀsnÀolo muuttavat sitÀ hÀmmÀstyttÀvÀsti. Jos taas ihminen ei ole lÀsnÀ itsessÀÀn ja vain toistaa sanoja, kaikki muuttuu latteaksi, ikÀvystyttÀvÀksi ja kylmÀksi.

Itse tunnen aina mantroja laulaessani sellaista rakkautta kuin jÀttÀisin viimeiset jÀÀhyvÀiset rakkaimmalle ihmiselle. Jotain suurta, surullisenkaunista, lÀmmintÀ ja pehmeÀnviiltÀvÀÀ. Koko elÀmÀn ja kuoleman sisÀÀnsÀsulkevaa. NÀin tunnen myös tanssiessani. Minusta tuntuu, ettÀ usein riittÀÀkin, kun meillÀ on halu kokea syvÀsti ja tehdÀ asiat kauniisti, olla antajana siis tÀysin lÀsnÀ. Mutta se tarkoittaa todellakin sellaista lÀsnÀoloa, josta ei tipahdeta pois joka toinen sekunti. Ja siinÀ on se suuri ero! Todellinen taiteilija tÀyttÀÀ koko tilan omalla energiallaan ja lÀsnÀolollaan. Samoin tekee todellinen joogi tai joogini.

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Patricio Martin

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