Pump it

Quite often in my yoga workshops people ask if a yoga practitioner should also go to gym in order to strengthen the muscles for the asana practice. I have no answer, but having some experience in this field as a teacher, I’d like to point out a few things.

Usually people going regularly to gym have hard muscles. My hands often tell me that the energy is not flowing neither in the muscle nor between the muscles. My conclusion is that the muscles which have been pumped separately have somehow lost connection between them. If people are not intimately connected to their physical sensations and if they don’t feel good in their bodies I don’t think these strong separate muscles can contribute to the asana practice. It can even lead to a situation where the body stops functioning as a whole and the separateness of different body parts is even accentuated through the asana practice.

Whenever there’s a blocage in one part of the body it will be compensated by some other part of the body. Whenever there are disconnections they will spread out and disturb the whole system. Sometimes the muscle work only strengthens the blocages and makes the bodies energetically more disconnected. Any permanent body experience leads to a more generalized experience as a human being. When the body is fragmented, the mind and emotions follow.

In yoga asana practice the goal is to connect and re-connect all parts of the body and thus create a real wholeness. The connection is made with the help of conscious breathing and the body is harmoniously supported by it when all the muscles are working together in every asana. As we re-build the broken connections with awareness in the asana practice we are not only healing ourselves, but we get a vital, functional and happy body.

POMPÉ ET ROMPU?

Assez fréquemment les élèves me posent cette question: Pour la pratique des asanas, est-il utile d’aller au gym pour se muscler? Je n’ai pas de réponse, mais en tant qu’enseignante de yoga, j’ai quelques expériences que je voudrais partager.

En général, ceux qui vont régulièrement au gym, ont les muscles durs. Mes mains me disent que l’énergie ne circule pas ni dans le muscle ni entre les muscles. La conclusion que j’en tire, est que les muscles qui ont été exercés séparément ont perdu la connexion entre eux. Si les gens ne sont pas intimement connectés à leurs sensations physiques et s’ils ne se sentent pas bien dans leurs corps, je doute que ces muscles forts puissent contribuer à la pratique des asanas. Cela peut même mener à une situation où le corps arrête de fonctionner en unité et la séparation des parts du corps distincts ne fait que s’accentuer par la pratique.

Dès qu’il y a un blockage quelque part dans le corps, il sera compensé par un autre endroit du corps. Dès qu’il y a des déconnexions, elles vont se répandre et gêner le systême entier. Parfois, le travail musculaire ne fait que fortifier les blockages en rendant les muscles plus déconnectés sur le plan énergétique. N’importe quelle expérience physique permanente mène à une expérience plus globale humaine. Quand le corps est fragmenté, le mental et les émotions le suivent.

Dans la pratique des asanas, le but est de connecter et de reconnecter toutes les parties du corps et ainsi créer une unité fonctionnelle. La connexion est faite par la respiration consciente qui sera le support pour le corps et qui aidera tous les muscles travailler ensemble en harmonie dans chaque asana. Lorsque nous reconstruisons consciemment dans la pratique des asanas les connexions perturbées, non seulement nous nous guérissons, mais aussi, nous requérons un corps réellement vital, fonctionnel et épanoui.

PUMPPAAPUMPPAA

Melko usein kursseilla joku esittää kysymyksen pitäisikö joogaajan käydä kuntosalilla vahvistamassa lihaksiaan joogaharjoitusta varten. Minulla ei siihen ole vastausta, mutta joitain kokemuksia haluan ohjaajana nostaa tästä aiheesta esiin.

Kuntosalien ahkerilla kävijöillä yksittäiset lihakset tuntuvat yleensä kovilta. Tällaiset kehot, joiden lihaksia tai lihasryhmiä on harjoitettu erikseen, tuntuvat minun käsiini siltä, että lihasten väliltä yhteys on jotenkin kadonnut. Energia ei juuri virtaa yksittäisessä lihaksessa eikä lihasten välillä. Jos ihmiset eivät ole tiiviissä yhteydessä kehonsa tuntemuksiin eivätkä elä kehoaan kokonaisvaltaisesti, en näe, että yksittäiset vahvat lihakset voisivat auttaa joogassa. Voi käydä jopa niin, että on entistä vaikeampi saada keho toimimaan yhtenä kokonaisuutena, kun kehon eri kohtien erillisyys vahvistuu vielä joogaharjoittelunkin myötä.

Mikä tahansa tukos kehon yhdessä kohdassa hakee kompensaatiota väistämättä jostain toisesta kehon kohdasta. Lihasten välinen yhteyden katkeaminen yleensä tuhoaa lisää yhteyksiä ja tuo epätasapainoa kaikkialle kehoon. Lihasharjoittelulla saattaa jatkuvasti vahvistaa tukoksia ja tuottaa vielä enemmän katkoksia luonnollisiin energeettisiin yhteyksiin. Pysyvämpiluonteiset keholliset kokemukset ovat tärkeässä asemassa siinä miten koemme ylipäätään itsemme ihmisinä. Jos kehollinen kokemus on hajaantunut ja juureton, siitä seuraa mieleen ja tunteisiin hajaannusta.

Joogassa tärkeintä on löytää yhteys eri kehon osien väillä, rakentaa sitä ja näin saada todellinen eheys aikaiseksi. Yhteys syntyy tietoisen hengityksen avulla ja keho saa siitä ihanteellisen tuen, kun kaikki lihakset toimivat harmonisesti yhdessä jokaisessa asanassa. Kun tietoisesti luomme uudelleen rikki menneitä kehollisia yhteyksiä asanaharjoituksessa, voimme vähintään eheytyä, mutta myös saada elinvoimaisen, toimivan ja onnellisen kehon.

12282916_10206630787201522_908087690_n

Photo by Anne

Advertisements

2 thoughts on “Pump it

  1. Noista kovista lihaksista tulee mieleen hieronta. Mitä mieltä olet siitä? Onko hieronnasta joogalle haittaa vai hyötyä? Itse kävin hierojalla muutaman kerran (Siitä on tosin jo aikaa. Nyt käynti on taas loppu- tai alkuvuodesta suunnitteilla.) ja hierontapöydällä löytyi kehosta monenlaisia tunteita/tukoksia. Välillä olin itkun partaalla ja välillä ilo purskahteli jumien välistä.

    Jos kuntosalilla kuitenkin käy, niin voiko lihasten välisen yhteyden säilyttämiseksi tehdä siellä jotain? Eli voisiko kuntosaliharjoittelu olla kokonaisvaltaisempaa ja luoda uusia yhteyksiä kehonosien välille? Ja miten tähän kaikkeen suhteutuvat venyttely ja nykyisin pinnalla oleva kehonpainoharjoittelu? Niissä molemmissahan on paljonkin joogasta lainattuja elementtejä.

    Aerobisen harjoittelun vaikutuksia aprikoin myös tässä lisäksi. Tarkoitan nyt juoksua (tiellä tai kuntosalin juoksumatolla), pyöräilyä, kävelyä ja kuntosalin aerobisia laitteita (kuntopyörä, crosstrainer, porraskone, hiihtoergometri). Niissähän pyritään vaikuttamaan myös hengitykseen ja vaikutukset lihasryhmiin ovat kokonaisvaltaisempia. Usein suoritus on vielä aika meditatiivinen.

    • Risto hei! Nää on kaikki mielenkiintoisia kysymyksiä ja minusta tuntuu, ettei kukaan voi tietää kenenkään toisen puolesta. Kysyt onko hieronnasta joogalle haittaa vai hyötyä. Jos hieronnasta ylipäätään on hyötyä ihmiselle, kaipa siitä on joogallekin.

      Hieronnan vaikutus riippuu myös todella paljon hierojan herkkyydestä, ammattitaidosta ja asenteesta toiseen ihmiseen. Sain tänä vuonna yhdeltä ystävältä hieronnan ja se oli suorastaan taivaallinen. Hieroja on itse joogaaja ja kuuntelee lihasjännitysten lisäksi energiaa. Muilla elämäni harvoilla hierontakerroilla olen kokenut, että runnominen ja säälimätön kipukohdan rusentaminen ovat pakottaneet jumin jotenkin auki, mutta entäpä energiatasolla? Tuskin. Siksi olenkin itse siirtynyt syvempiin hoitoihin ja hoitomuotoihin, kuten kranio-sakraaliterapiaan. Mutta jos joku tykkää hieronnasta, niin silloinhan se on hyväksi!

      Minusta kaikki tekeminen voi olla meditatiivista, hengittävää. Joogaharjoituksen yhtenä tarkoituksena näen sen, että se muistuttaa meitä näistä elintärkeistä asioista, että ne eivät jää pois, kun esimerkiksi juoksemme, vaan päinvastoin, tulevat avuksi. Kun itse juoksen, olen täysin sen vallassa, hiljaisuudessa, energiassa. Lihakset toimivat kuin itsestään. Laitteita en haluaisi käyttää mihinkään. 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s