The image. The body.

The yoga practice gives many people peace of mind and contentment. The contentment yoga generates is the feeling of fullness, because the present moment fills your consciousness. The feeling of life is then powerful and this power is felt in the body. That makes the body happy.

The body positivity movement underlines the importance of everybody’s positive body image. But, is there something missing? Namely even if one were satisfied with one’s appearence, it doesn’t mean that the person living in that body is happy. For some time an image can perpetuate the illusion of self-acceptance, but at some point, the truth will emerge. For a happy life it’s not enough to succeed on the image level and to have satisfaction in one’s mind. An image of one’s body doesn’t help living the body.

Naturally it should be self-evident that all kind of bodies are perfect (also in yoga) and that nobody should be ashamed of his/her body. However even if in yoga it’s about an inner journey, the media is full of publications in which the images of the bodies are praised. If we don’t evaluate bodies directly, we evaluate asanas. If the importance of an asana was the experience it gives us instead of how it looks, we would be closer to the original meaning of yoga. If the yoga could remain an inner experience also when it comes to the body, the result could be something really valuable. 

As a yoga teacher I see people as much with body negativity as with body posititivity. None of these attitudes will lead to deep contentment. The real challenge is how to get into your body. Very few people feel the world through it. Very few people love life with their whole body. Most of life is happening in the mind the body being like a separate entity which we move and which we put the pressure on. 

I can’t really see why it’s like that, but I can see my students I’ve known for years that even with a daily practice it takes years and years to get into the body that carries you, that is happy and that refuses naturally all the mind’s evaluation about if it’s ok, enough, beautiful. All the pressure for any appearance will disappear the day when two factors are put in place. The first one, to be grateful for life in the body. The second one, not to be outside of the body to evaluate it.

đŸ”ș L’IMAGE CORPORELLE đŸ”»

La pratique du yoga fait Ă©merger la paix et le bonheur intĂ©rieurs. Le bonheur que le yoga procure est une plĂ©nitude vĂ©cue lorsque le moment prĂ©sent remplit la conscience. La puissance de la vie se fait sentir dans le corps. C’est ça qui rend le corps heureux. 

La positivitĂ© du corps est un mouvement qui met en valeur l’image corporelle positive de chacun. Mais, je pense que lĂ  on Ă©chappe Ă  quelque chose d’essentiel. Car mĂȘme si la personne est satisfaite de son apparence, ça ne veut pas dire qu’elle vive dans un corps heureux. Pour un certain temps, l’image peut maintenir l’illusion, mais tĂŽt ou tard, la vĂ©ritĂ© surgit. Pour le vrai bonheur, il ne suffit pas de vivre dans l’imagination. L’image de la vie n’est pas la vie. L’image de son propre corps ne permet pas de vivre son corps. 

Ça devrait ĂȘtre Ă©vident, que tous les corps sont parfaits (aussi dans le yoga) et que personne ne doit avoir honte de son corps. Et pourtant, mĂȘme s’il s’agit d’un voyage intĂ©rieur, les mĂ©dias publient des photos qui ne sont que la louange de l’apparence. Si les gens n’évaluent pas les corps, ils Ă©valuent les asanas. Si l’importance de l’asana seraient l’expĂ©rience qu’elle nous fait vivre au lieu – une fois de plus – de son apparence, nous serions plus prĂšs de la signification originelle du yoga. Si la pratique du yoga pouvait rester une expĂ©rience interne aussi au niveau du corps, le rĂ©sultat pourrait ĂȘtre quelque chose de prĂ©cieux. 

Dans mon enseignement, je vois aussi bien des gens positifs que nĂ©gatifs envers leurs corps. Ni l’une ni l’autre de ces attitudes conduit vers le bonheur. Le dĂ©fi le plus exigeant, c’est le vrai ressenti du corps. Il y a peu de gens qui sentent avec leurs corps. Il y a peu de gens aimant la vie avec leurs corps. La vie se passe dans la tĂȘte et le corps est une partie sĂ©parĂ©e qu’on fait bouger ou dont on demande des choses.

J’ignore pourquoi c’est ainsi, mais je peux voir chez mes Ă©lĂšves pratiquant quotidiennement depuis trĂšs longtemps dĂ©jĂ , qu’on met des annĂ©es et des annĂ©es pour habiter son corps et pour construire un corps heureux. Quand le corps est heureux, il est impossible de se transmettre les Ă©valuations mentales Ă  savoir si le corps est de bonne taille, beau, suffisant pour quoi que ce soit. Il y a deux facteurs dĂ©cisifs pour la libertĂ© et le bonheur. Le premier, s’est d’ĂȘtre sincĂšrement et infiniment reconnaissant pour la vie dans son corps! Et le deuxiĂšme, c’est de ne pas ĂȘtre Ă  l’extĂ©rieur de soi-mĂȘme pour Ă©valuer le corps.

đŸ”ș KEHONKUVA đŸ”»

Joogaharjoittelu antaa monille ihmisille mielenrauhaa ja onnellisuutta. Joogasta kumpuava onni on tĂ€ysipainoisuutta, jossa juuri kĂ€sillĂ€ oleva hetki tĂ€yttÀÀ tietoisuuden. ElĂ€mĂ€ koetaan vĂ€kevĂ€sti ja se tuntuu kehossa. Se tekee kehosta onnellisen. 

Kehopositiivisuusliike on tuonut esiin sitĂ€, miten kaikkien ihmisten pitĂ€isi pÀÀstĂ€ positiiviseen kehokuvaan. Mutta jÀÀkö silti jotain puuttumaan? NimittĂ€in vaikka ihminen olisi tyytyvĂ€inen ulkonĂ€köönsĂ€, ei se tietenkÀÀn kerro siitĂ€, ettĂ€ tuossa kehossa elĂ€vĂ€ ihminen tuntee olonsa hyvĂ€ksi kehossaan. Jonkun aikaa voi mielikuva toki pitÀÀ yllĂ€ illuusiota itsensĂ€ hyvĂ€ksymisestĂ€, mutta ennen pitkÀÀ totuus tulee esiin. Onnelliseen elĂ€mÀÀn ei riitĂ€ mielikuvissa onnistuminen tai varsinkaan mielikuvissa elĂ€minen. Mielikuva omasta kehosta ei auta elĂ€mÀÀn kehoa.

Tietenkin pitĂ€isi olla itsestÀÀnselvÀÀ, ettĂ€ kaikenlaiset kehot ovat sopivia (myös joogaan) eikĂ€ kenenkÀÀn tarvitse hĂ€vetĂ€ omaa ulkonĂ€köÀÀn. Kuitenkin vaikka joogassa on kysymys sisĂ€isestĂ€ tutkimusmatkasta, on media tĂ€ynnĂ€ ulkonĂ€kökeskeisiĂ€ julkaisuja. Jos ihmiset eivĂ€t arvioi kehoja, he arvioivat asanoita. Jos asanan merkitys olisi siinĂ€, mitĂ€ siinĂ€ koetaan sen sijaan miltĂ€ se nĂ€yttÀÀ, oltaisiin lĂ€hempĂ€nĂ€ joogan ydintĂ€. Jos jooga pysyisi sisĂ€isenĂ€ kokemuksena myös kehollisesti, lopputulos voisi olla jotain todella arvokasta.

Joogaa opettaessani kohtaan yhtĂ€ lailla kehonegatiivisuutta kuin kehopositiivisuuttakin. Kumpikaan suhtautumistapa ei vie todelliseen onneen. Suurin haaste kun on siinĂ€, ettĂ€ ihminen pÀÀsee kehoonsa eikĂ€ vain ajattele sitĂ€. Ani harva tuntee keholla maailmaa. Ani harva rakastaa elĂ€mÀÀ koko kehollaan. Asiat tapahtuvat mielessĂ€ ja keho on kuin irrallinen osa, jota liikutellaan ja jolta vaaditaan asioita. 

Omia oppilaitani pitkÀÀn seurattuani voin todeta, ettĂ€ pĂ€ivittĂ€isellĂ€kin harjoituksella ihmisillĂ€ kestÀÀ vuosia pÀÀstĂ€ kehoon. Kehoon, joka kantaa, joka on onnellinen ja joka ei voi mitenkÀÀn enÀÀ ottaa vastaan mielen tasolta tulevia arvioita siitĂ€, onko se sopiva, kelpaava tai toivotun nĂ€köinen. Kaikenlaiset paineet ulkonÀön suhteen katoavat itsestÀÀn, kun kaksi asiaa on kohdallaan. Kun on kiitollinen elĂ€mĂ€stĂ€ kehossaan! Ja kun ei ole kehonsa ulkopuolella sitĂ€ arvioimassa.

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