Pranayama V

ImagePhoto: Pauliina Kapanen

SEALED WITH CONSCIOUSNESS

In Ashtanga yoga asana practice and especially in the pranic work, we are interested in three particular energy points in the human body. They are called Mula bandha, Uddiyana bandha and Jalandhara bandha and they are situated respectively in the pelvic floor, in the solar plexus and in the throat.  We can bring more consciousness to these areas just by focusing our mind on them, but also by practicing asanas with correct, free breathing. When the breathing is free, it means that the solar plexus area can work naturally and efficiently. It generates a lot of energy that those two other points begin then to control and re-direct in the body.

Our work is to connect our mind to the breathing. When the breathing and the bandhas form a functional whole,  we can feel how naturally Uddiyana bandha is boosting  the energy and how the two extremities hold the growing energy inside making it high in density. In the beginning it can be challenging. You might feel you want to open your mouth to get more air or on the contrary, you want just to get this extra energy out of you. You get used to this growing amount of energy  gradually by a regular practice.

Some asana practitioners control their abdominal muscles to the point that they can hardly breathe. Or if they still can breathe, they can hardly move because of this tension. In this kind of situation it’s very difficult to find balance for the body, because the natural energy is stopped in the stomach and consequently all over the body. This tension inevitably cuts the connection between the lower and the upper body. All you have left is the tension with which you try to hold a posture. This kind of anxious way of practicing must be due to a misunderstanding or misinterpretation of how to use the Uddiyana bandha.

Whenever we make the lower stomach tense, we also  stop nourishing our precious circulatory systems and lose the strength of the center. In term of  chakras,  we can observe and  feel that the energy is not stopping in any of them. Usually if the chakras are free,  the energy is not stopped in any other area of the body either. This energy movement is natural and once you’re connected to it, you can start to strengthen it. It means giving space in your body during the inhalation. During the exhalation you start to connect more the two extremities, Jalandhara bandha and Mula bandha and you squeeze gently your Uddiyana bandha towards the Mula bandha. You can control one thing in inhalation: Don’t allow your stomach to form a balloon outwards. Give space to your energy vertically.

With every breath you take and with every asana you make, feel your energy growing freely inside of you starting from your pelvis.  Remember that also in asana practice, these bandhas (points of redirection of prana) are less physical than pranic.

RESPIRATION CONTRÔLÉE PAR LES BANDHAS

Dans le corps humain, il y a trois verrous énergétiques  qui contrôlent et dirigent l’énergie à l’intérieur du corps. Ces points sont Mula bandha, Uddiyana bandha et Jalandhara bandha.  Chez une personne  saine, l’énergie circule librement. Elle est générée par le diaphragme et contrôlée par  deux extrémités,  l’une se trouvant dans le bassin et l’autre dans la gorge.

Pour une raison qui m’est  inconnue, beaucoup de pratiquants ont tendance à contrôler la sangle abdominale au point de ne plus pouvoir respirer à l’aise. J’en vois qui sont comme des naufragés qui essaient de survivre.  Si la circulation énergétique est obstruée dans le ventre, elle l’est dans le reste du corps. Il pourrait y exister un malentendu chez les pratiquants vis-à-vis du rôle de Uddiyana bandha.

Nous pouvons constater que l’énergie commence à monter et à se répandre à partir du Mula bandha et du plancher pelvien lors de l’inspiration. Si, par contre, on fige le bas du ventre et les intestins, on inhibe la circulation énergétique et ainsi on prive notre systême de sa nutrition vitale. En plus, si le bassin et le bas du ventre sont tendus, nous perdons l’équilibre naturel du corps et essayons de compenser cela souvent en tendant encore plus les muscles. Le résultat est qu’après chaque pratique, on se trouve de plus en plus bloqué. Le contrôle qu’on exerce, c’est de ne pas laisser le ventre se gonfler à l’inspiration et  de le rentrer vers l’intérieur, vers le Mula bandha, à l’expiration.

Vous pouvez faire connaissance avec cette respiration aussi bien dans la pratique des asanas qu’en dehors de cette pratique. Sentez que l’énergie avance à  l’inspiration librement  vers le haut , qu’elle ne soit pas bloquée à aucun endroit dans le corps. N’oubliez pas qu’en ce qui concerne les bandhas, ils sont exécutés plutôt au niveau prânique que physique.

BANDHAHENGITYS

Ihmiskehossa on kolme kohtaa, jotka luonnollisesti kierrättävät ja hallitsevat energiaamme. Ne ovat nimeltään Mula bandha, Uddiyana bandha ja Jalandhara bandha. Kun energia liikkuu meitä ravitsevasti, se ei hajoa ympärillemme uloshengityksessä, vaan palaa meihin takaisin – Ashtangajoogaharjoituksessa kahden polariteetin tietoisella käytöllä. Uddyana bandha, joka on yhteydessä palleapunokseen, on sisäinen energiageneraattorimme ja sitä täydentävät nämä kaksi ääripäätä, Mula bandha lantionpohjassa ja Jalandhara bandha kurkussa.

Kun saamme harjoituksessa keskittymisen pysymään hengityksessä, alkavat bandhat ja hengityksen tuottama energia löytää jälleen keskinäisen yhteytensä. Voimme tuntea miten Uddiyana bandha vapauttaa jatkuvasti lisää energiaa ja miten energiakehon ääripäistä energia palaa takaisin keskukseen tiiviimpänä ja voimakkaampana. Sitten voimmekin tuoda enemmän tietoisuutta tälle yhteydelle. Alussa  energian hallitseminen on usein vaikeaa. Joidenkin on pakko avata suu haukkoakseen henkeään ja joidenkin kehossa on taas tunne, etteivät kestä tätä energiamäärää ja siksi he ikään kuin työntävät sen suun kautta ulos. Elimistö totutetaankin vähitellen sietämään suurempaa ja  tiiviimpää energiaa.

Läntisessä joogamaailmassa näkee harjoittelijoita, jotka tuskailevat hengityksensä kanssa siksi, että he jännittävät vatsaa tai yrittävät pitää sen täydellisen liikkumattomana hengityksessä. Tämä on ehkä pahinta mitä voi tehdä. Jos vatsa nimittäin  on jännittynyt hengityksessä, energia tukkeutuu muuallakin elimistössä. Myös asanoissa oleminen käy vaikeaksi ja estää varmasti myös suuren osan niiden hyödyistä. Joskus ihmiset vain yrittävät jännittämällä pysyä asanassa – ja pysyvätkin. Siitä ei välttämättä ole mitään hyötyä, mutta haittaa voi olla.

Voit harjoitella sekä asanoissa että muutenkin tuntemaan miten sisäänhengityksessä vatsalihakset eivät häiritse energiankulkua lainkaan. Vatsalihaksia toki käytetään, mutta vain tarkoituksemukaisella tavalla, ei siis estämään hengitystä. Vatsalihakset myötäilevät hengitystä ja ohjaavat energiaa. Suoliston ja sisäelinten tulee myös “hengittää” sisään eli ne laajenevat tällöin ilman että vatsa kuitenkaan pullistuu ulospäin.

Voit tunnustella jokaisessa asanassa sitä, että energia lähtee lantiosta liikkeelle eikä pysähdy missään kohtaa kehoa. Bandhojen käytön olisi hyvä olla alusta asti lähempänä pranaharjoitusta kuin fyysisiä lukkoja.

Advertisements

One thought on “Pranayama V

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s