ECCE HOMO

Usually we see other people from our own perspective. We criticize others easily, because we think and maybe we even know for sure that we couldn’t do the same things. We couldn’t be as low, weak or evil.

But this is a wrong perspective.

If we had had the life of a serial killer, what exactly makes us imagine that we would have become completely different? What in us is would be the thing that would rise above hate after all terror and suffering that a serial killer necessarily has gone through before his/her acts? How could we still love after being destroyed by someone? The majority thinks that they wouldn’t be killers. We also criticize people who have less destructive features. When somebody lies, is jealous or petty, we easily think that we could never be like that. We would be much better, more mature, more responsible. And maybe we even are. But the fact is that we never lived anyone else’s life and that’s why we can’t evaluate any life against our own background.

We can look and see other people’s immaturity, evilness and their wounds without raising ourselves above others. All criticism of others is wrong. We can naturally recognize the wrong in their action, but the human being should always be saved from judgement. The yoga philosophy is about freeing yourself from your own mind’s perspective to be able to love. When we can look neutrally, we see can see from a wider perspective and we can feel compassion instead of hatred and disdain.

ECCE HOMO
En général, nous voyons les autres de notre perspective à nous. Nous critiquons les autres parce que nous croyons et même parfois savons que nous ne pourrions jamais faire les mêmes mesquineries ou atrocités qu’eux. Nous ne pourrions jamais descendre aussi bas ou être aussi mauvais.

Mais c’est la perspective qui est mauvaise.

Si nous avions nous-mêmes eu la vie d’un tueur en série, comment précisément pensons-nous qu’ayant vécu la vie de cette personne, nous étions encore capable d’aimer et d’espérer? Qu’est-ce qui en nous serais la partie qui après toute la terreur et la souffrance qu’un tueur a forcément subi pourrait s’élever au-dessus de tout? Comment pourrions-nous trouver encore l’amour? Nous critiquons également les gens qui ont des traits moins choquants et destructifs. Lorsque quelqu’un ment, est jaloux ou bien mesquin, nous nous disons que nous ne pourrions jamais être comme ça. Nous serions plus matures, meilleurs, plus responsables. Et peut-être nous le sommes. Mais nous n’avons pas vécu la vie de personne d’autre et c’est pour ça que nous ne pouvons pas évaluer les autres par rapport à notre vie.

Nous pouvons voir l’immaturité, les blessures de quelqu’un sans nous élever au-dessus de cette personne. Critiquer les autres n’est jamais juste ni judicieux. Nous pouvons voir l’injustice de l’acte et nous abstenir de juger la personne. Dans la philosophie de yoga on parle de la nécessité de se libérer de sa perspective personnelle pour pouvoir aimer. Quand nous pouvons voir les choses et les gens d’une façon neutre, nous voyons plus large et nous pouvons sentir la compassion au lieu de la haine et le mépris.

ECCE HOMO

Katsomme muita usein vain omasta perspektiivistämme. Arvostelemme helposti ihmisiä, koska ajattelemme ja ehkä jopa tiedämme, että emme itse koskaan kykenisi samaan. Emme samanlaiseen alhaisuuteen tai pahuuteen.

Mutta perspektiivi on väärä.

Jos meillä olisi ollut sarjamurhaajan kanssa samanlainen elämä, miten kuvittelemme, että juuri meistä olisi tullut ihan erilaisia? Mikä meissä on se, joka olisi kaiken kauhun ja kärsimyksen jälkeen kaiken yläpuolelle nouseva rakkaus? Samalla tavalla arvostelemme ihmisiä, joilla on vähemmän tuhoavia piirteitä. Kun joku valehtelee, on kateellinen, pikkumainen, me helposti ajattelemme, ettemme itse voisi olla sellaisia. Olisimme paljon parempia, kypsempiä, vastuullisempia. Ja ehkä siis olemmekin. Mutta me emme ole eläneet kenenkään muun elämää, emmekä siksi voi myöskään arvioida muita omaa taustaamme vasten.

Voimme toki nähdä ihmisten keskeneräisyyden, rikkinäisyyden, pahuudenkin. Meidän ei silti tarvitse olla kenenkään yläpuolella. Kaikki muiden ihmisten arvostelu on aina turhaa ja väärin. Voimme nähdä teon vääryyden, mutta ihminen pitäisi aina säästää tuomiolta. Joogafilosofiaan kuuluu olennaisesti omasta perspektiivistä vapautuminen. Kun katsomme asioita neutraalisti, näemme laajemmin ja voimme kokea sydämessämme aina myötätuntoa vihan ja halveksunnan sijaan.

10533171_10202138586975516_7372471533768704370_o

* A wider perspective by Mari Jannela *

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s